graphicarts.gr > > - 24 2017 | : 16/02/2017
-
  -
 
 
 
  -
 
 
 
  Drupa 2008
  Drupa 2012
  Drupa 2016
  Outside
  Graphica 2017

Marketing Services


Links

Την χι και τσο μακριν εποχ, στην οποα οι αννυμοι μακετστες αλλ και οι καταξιωμνοι καλλιτχνες δημιουργοσαν επιγραφς καταστημτων, συσκευασες προντων, εξφυλλα βιβλων και περιοδικν, διαφημιστικς ρεκλμες και αφσες ταινιν χρησιμοποιντας ιδιατερους καλλιγραφικος χαρακτρες, επαναφρουν και βλπουν με σγχρονη ματι οι γραφστες που δημιοργησαν το Στλλα Πρτζεκτ.

Ο Βασλης Γεωργου, ο Γιννης Καρλπουλος και ο Παναγιτης Χαρατζπουλος εναι οι τρεις γραφστες που δημιοργησαν το Στλλα Πρτζεκτ

Απομεινρια εκενης της εποχς υπρχουν ακμα και σμερα στις σκονισμνες επιγραφς πνω απ τις εισδους κλειστν καταστημτων στις πολυκαιρισμνες σελδες των περιοδικν και των βιβλων που πολλο κρβουν στις ντουλπες τους.

Ο Παναγιτης Χαρατζπουλος, ο Γιννης Καρλπουλος και ο Βασλης Γεωργου εδαν σε αυτς τις κομψς γραμματοσειρς να σημαντικ κομμτι της ιστορας της ελληνικς γραφιστικς και αποφσισαν να τις καταγρψουν, να τις ψηφιοποισουν και να δημιουργσουν νες οι οποες θα αφορον τους ανθρπους της δεκαετας μας.

Eτσι, η γραμματοσειρ με την οποα τυπνονταν τα πασγνωστα μηνματα «ενοικιζεται» και «πωλεται», αυτ που χρησιμοποιθηκε για τους ττλους των ταινιν της Κλακ Φιλμς, βγανουν απ το πλασιο που τις χουμε συνηθσει και μπορον να χρησιμοποιηθον με ευφνταστους σγχρονους τρπους.

Απ το εξωτερικ
«Ολες αυτς οι γραμματοσειρς της περιδου 1950 - 1970 προρχονταν απ το εξωτερικ και αντιγρφονταν απ τους Ελληνες μακετστες, οι οποοι προσθεταν τη δικ τους καλλιγραφικ πινελι και, λγω των διαφορν με το λατινικ αλφβητο, τους διναν το χρμα της χρας μας. Εβλεπαν περιοδικ πως το Paris Match και τα αντγραφαν.

Ξεκνησαν να μεταφρουν ξνα πρτυπα και σιγ σιγ αυτ γινε μια βση την οποα εμες θλουμε να επανακαθορσουμε. Πολλς φορς καταχωνιζουμε το παλι και δεν το αναγνωρζουμε. Στην πραγματικτητα, μως, τποτα δεν βγανει απ παρθενογνεση. Και υπρχε να ανεκμετλλευτο υλικ, το οποο βρσκουμε την αφορμ να εξελξουμε. Πς αλλις θα προβλεις την ελληνικτητα και το τοπικ να το κνεις παγκσμιο; Αν προυμε παραδεγματα πως οι παλις αφσες του ΕΟΤ αυτς οι επιγραφς των καταστημτων διαπιστνουμε τι εχαν κτι ελληνικ» επισημανει ο Π. Χαρατζπουλος.

Σπουδαοι εικαστικο πως ο Μνως Αργυρκης και ο Γιννης Μραλης ασχολθηκαν με τον σχεδιασμ εξωφλλων.

Απ την πλευρ του, ο Γ. Καρλπουλος επισημανει τι κυρως η δεκαετα του 1960 ταν μια εποχ στην οποα οι πολτες εχαν κποιο εισδημα να διαθσουν για πργματα πρα απ τα απολτως απαρατητα. «Μαζ με την οικονομικ νθηση ρχεται και η πολιτιστικ. Η γραφιστικ και το ντιζιν δεν εναι ξνα με σα συμβανουν στην κοινωνα. Πολλς φορς καθορζουν συμπεριφορς και δημιουργον πρτυπα. Τα σματα λειτουργον ως λλα οικσημα του βασιλεου».

Με τη δημιουργα γραμματοσειρν, διαφημιστικς ρεκλμας και εξωφλλων ασχολθηκαν πολλο σημαντικο καλλιτχνες. «Ο Μνως Αργυρκης σχεδασε το εξφυλλο για τη Μαγικ Πλη και μεττρεψε σε καρτον τον Θεοδωρκη και τον Χατζιδκι. Ο Γιννης Μραλης σχεδασε το εξφυλλο του εντπου για παρσταση του Κρολου Κουν. Ηταν πργματα που θελαν να κνουν. Δεν τα θεωροσαν ξεπτα».

Οι τρεις γραφστες ακολουθον τα βματα ενς απ τους γενντορες της οπτικς επικοινωνας, του Γιργου Βακιρτζ, ο οποος σχεδασε εμβληματικς αφσες για τον ελληνικ κινηματογρφο και φυσικ αυτ της «Στλλας». Στα χρνια της δικτατορας, ο Βακιρτζς ργωσε την Ελλδα και κατγραψε σε να ιστορικ λεκωμα τις χειροποητες επιγραφς που εντπισε.

Ξλινες επιγραφς
Οπως εξηγε ο κ. Καρλπουλος, η ελληνικτητα των ξλινων επιγραφν εναι αδιαμφισβτητη. «Αυτο του εδους η επιγραφ δεν υπρχει οτε στην Τουρκα οτε στην Ιταλα. Στην Ελλδα χρησιμοποιοσαν κομμτια ξλου, τα οποα ξεραν να δουλεουν επειδ τσι φτιχνονταν και οι βυζαντινς εικνες. Οπως και οι εικνες τσι και οι επιγραφς ταν φορητς. Στην Ιταλα, αντθετα, γραφαν στους τοχους. Δεν εχαν ασθηση της φορηττητας».

Η ρευνα και η γνση των συντελεστν του Στλλα Πρτζεκτ χει οδηγσει και στον εντοπισμ λαθν, τα οποα τις περισστερες φορς περνον απαρατρητα στον μσο πολτη, αλλ εναι εκολα αντιληπτ απ να μπειρο μτι. Ενα κλασικ παρδειγμα εναι τα γρμματα που χρησιμοποιονται στις πινακδες του οδικο δικτου.

«Σχεδν λες εναι γραμμνες λθος. Φτιχτηκαν στις αρχς της δεκαετες του 1970 απ μηχανικος του αρμδιου υπουργεου χωρς γνσεις τυπογραφας. Αυτο απλ πραν να αγγλικ πρτυπο, το μετφεραν στην Ελλδα και αυτ το πρτυπο διαιωνστηκε. Αν προσξει κποιος γρμματα πως το ''χ'' το ''δ'' θα διαπιστσει πσο λθος εναι. Επιπλον, δεν υπρχει να τυποποιημνο σστημα. Στους ελληνικος δρμους θα δεις πολλς διαφορετικς γραμματοσειρς. Αυτ τα πργματα τα χουν λσει στο εξωτερικ απ τη δεκαετα του 1960» τονζει ο Π. Χαρατζπουλος.

Εμπορικ χρση
Το Στλλα Πρτζεκτ αποτελε μρος της Ελληνικς Ψηφιακς Τυποθκης και οι δημιουργο του το χρησιμοποιον εμπορικ, αναγνωρζοντας ωστσο τι πρκειται, με την καλ ννοια, για πρεργο. «Εναι κτι που μας αρσει και μια κοιν αναφορ για λους μας. Απ την λλη πρκειται για μια αγορ που δεν αφορ πολλος. Ο,τι κι αν κνουμε δεν μπορομε να πουλσουμε πολλ ανττυπα. Απ την λλη, αν πληρωνμασταν κθε φορ που κποιος χρησιμοποιοσε τις γραμματοσειρς μας, τρα θα μασταν στις Μπαχμες» καταλγει ο Π. Χαρατζπουλος.

Σχεδν λες οι πινακδες του οδικο δικτου εναι γραμμνες λθος, βασιζμενες στο αγγλικ πρτυπο.

 

Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΚΑΤΣΟΥΛΙΔΗ
Δσκαλος και ανανεωτς της ελληνικς γραμματοσειρς

Ο πνευματικς πατρας των ιδρυτν του Στλλα Πρτζεκτ και συνεργτης της Ελληνικς Ψηφιακς Τυποθκης εναι ο χαρκτης, ζωγρφος και σχεδιαστς γραμματοσειρν Τκης Κατσουλδης.

Ο Τ. Κατσουλδης εναι ο νθρωπος που ανανωσε τις ελληνικς γραμματοσειρς στα τλη της δεκαετας του 1980 και παραμνει δημιουργικ ακμαος παρ το γεγονς τι χει ξεπερσει τα 80. Πρσφατα, μλιστα, ολοκλρωσε την ενδκατη γραμματοσειρ του, την οποα ονμασε «Μεσσηνιακ» απ τον τπο καταγωγς του.

Μιλντας στο «Εθνος» για αυτ τη γραμματοσειρ, λει τι αποφσισε να την κνει ισοπαχ ακολουθντας την τση της εποχς. «Τα ισοπαχ γρμματα εναι πλον στη μδα. Οπτε σκφτηκα να φτιξω τη 'Μεσσηνιακ' με αυτ τον τρπο και μετ θα περιμνω μερικ χρνια για να περσει και αυτ η μδα και να επιστρψουν οι ανισοπαχες γραμματοσειρς».

Κατ τη διρκεια των σπουδν του αλλ και αργτερα, ο κ. Κατσουλδης διαπστωσε τι τα ελληνικ γρμματα δεν ταν εφμιλλα των λατινικν. «Τα λατινικ γρμματα εχαν εξελιχθε στο πρασμα των αινων. Αντθετα, τα ελληνικ εχαν μενει πσω.

Aνεκμετλλευτο θησαυρ χαρακτηρζουν οι τρεις γραφστες τα τυπογραφικ στοιχεα της περιδου 1950-1970

Και εχαν ξεκινσει απ ακμα πιο χαμηλ αφετηρα, την εποχ που εφευρθηκε η τυπογραφα. Το μεγλο λθος ττε ταν τι ο πρτος τυπογρφος δεν αναζτησε τα καλτερα ελληνικ γρμματα που θα μποροσε να βρει αλλ μετφερε στο μταλλο αυτ ενς μορφωμνου γραφα της εποχς» εξηγε.

Οι δο πρτες
Αυτς ο προβληματισμς τον οδγησε στην απφαση να φτιξει τις δικς του γραμματοσειρς. Τις δο πρτες τις ολοκλρωσε το 1989 και ταν η «Απολλνια» και η «Κατσουλδης».

Τα «Απολλνια» εχαν ως πρτυπο τα κλασικ «Ελζεβρ» του 19ου αινα, τα οποα δεν βελτιθηκαν ταν γινε η μετβαση απ το μταλλο στη φωτοστοιχειοθεσα. Αντστοιχα, τα «Κατσουλδης» εχαν ως πρτυπο τα δημοφιλ «Απλ», επσης του 19ου αινα. «Τα Ελζεβρ που ταν τα καλτερα της εποχς τους προρχονται απ την εξελικτικ πορεα της ελληνικς τυπογραφας απ τον 15ο μχρι το τλος του 19ου αινα.

Η εξλιξη αυτ εναι καταφανς σημαντικ σον αφορ στο σχδιο του τυπογραφικο γρμματος, αν ληφθε υπψη η αφετηρα της ελληνικς τυπογραφας και τα πρτυπα των γραμμτων απ τα οποα ξεκνησε».

Ο Τκης Κατσουλδης σχεδιζει την καινοργια γραμματοσειρ του, την οποα ονμασε «Μεσσηνιακ» απ τον τπο καταγωγς του

Ο Τ. Κατσουλδης χει ασχοληθε και με τις επιγραφς, τις οποες θυμται με μεγλη τρυφερτητα. «Εβγαλα χρματα απ τις ταμπλες. Ηταν το χαρτζιλκι μου ταν πγαινα στο γυμνσιο. Οι ταμπελατζδες ταν αυτοδδακτοι και εχαν ταλντο. Μερικος δεν μποροσα να τους φτσω σε αυτ. Αλλ ακριβς επειδ ταν αυτοδδακτοι, καναν μια επιγραφ και δεν μποροσαν να πνε παρακτω τη δουλει τους. Μχρι εκε φταναν».


ρθρο του Στλιου Βογιατζκη στο www.ethnos.gr
Φωτογραφες Χρης Γκκας, Θλεια Γαλανοπολου

16/11/2016 :
14/11/2016 :
25/10/2016 :
09/09/2016 :
30/08/2016 :
22/06/2016 :
22/06/2016 : Water Transfer
15/06/2016 : : 92%
13/04/2016 :
25/02/2016 : social media
18/01/2016 : , brands !
12/01/2016 :
15/12/2015 : ;
11/12/2015 : 3D : HP
02/12/2015 : Crisis is a greek word
01/12/2015 : ;
30/11/2015 : … !
24/11/2015 : InPrint 2015:
18/11/2015 :
09/11/2015 : NFC
21/09/2015 : , PrintFair
05/08/2015 : 5
04/08/2015 : 5 QR codes
04/08/2015 : H Web Design UI/UX
17/07/2015 :
26/06/2015 : Icap: 9%
26/06/2015 : Heidelberg PSG
16/06/2015 : HP Indigo: 2 Coca-Coca Israel
22/05/2015 :
21/05/2015 : 6 &
20/05/2015 : ..
19/05/2015 : Ceysens+Presto Print MGI JETvarnish 3D iFOIL
11/05/2015 : ;
03/04/2015 : FSC ( )





Google+ | | | 2006 All rights reserved Designed by ORGINSTUDIOS.COM