Αναζήτηση
Προχωρημένη αναζήτηση
Εταιρεία Κατάλογος Νέα Θέματα Μικρές Αγγελίες Διαφημιζόμενοι Χρήσιμα
graphicarts.gr > Ενημέρωση > Αρθρα - Θέματα 18 Οκτωβρίου 2019 | Τελευταία Ενημέρωση: 18/10/2019
Αρθρα - Θέματα
  Νέα - Ανακοινώσεις
  Νέες εκδόσεις
  Τεχνικά Θέματα
  Διαγωνισμοί
  Εκθέσεις - Συνέδρια
  Παρουσιάσεις εξοπλισμού
  Παρουσιάσεις προϊόντων
  Παρουσιάσεις υπηρεσιών
  Drupa 2008
  Drupa 2012
  Drupa 2016
  Outside
  Graphica 2017

Marketing Services

Ο πιο αξιόπιστος οδηγός σας παρέχει τη βάση δεδομένων του για στοχευμένη προβολή
Θα σας χρειαστούν
Τεχνικά θέματα
Links

Οι Ηπειρώτες τυπογράφοι της Βενετίας (μέρος 3ο)

Κατσαρού Ελένη – Θερινό εργαστήριο Γραφικών Τεχνών – Μουσείο Τυπογραφίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων - Ιούλιος 2017

Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΑΡΟΥ

O Νικόλαος Σάρος ήταν Έλληνας ευπατρίδης και λόγιος, τυπογράφος και εκδότης από τα Ιωάννινα. Έζησε τον 17ο αιώνα. Εγκαταστάθηκε στη Βενετία, όπου και έγινε μέλος της εκεί ελληνικής κοινότητας ήδη από το 1657. Εργάστηκε στο τυπογραφείο του Βενετσιάνου Michelangelo Barbon και κατόπιν, στις 23 Ιουνίου 1688 δημιούργησε το δικό του τυπογραφείο προσανατολισμένο κυρίως σε εκδόσεις λειτουργικές και λαϊκές.

Το 1686 ο έλληνας έμπορος στη Βενετία Νικόλαος Σάρος ίδρυσε το δεύτερο
τυπογραφείο ελληνικής ιδιοκτησίας στην πόλη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργήσει σοβαρό ανταγωνισμό για τον Νικόλαο Γλυκή. Ο Σάρος κατόρθωσε να τυπώσει 56 βιβλία από το 1685 έως το 1693, ενώ το ίδιο χρονικό διάστημα ο Γλυκής δεν μπόρεσε να ξεπεράσει τις 22 εκδόσεις.

Μετά το θάνατο του Νικόλαου Σάρου το 1697 το τυπογραφείο λειτούργησε υπό την διεύθυνση του γιού του Σπυρίδωνα Σάρου. Το 1708 πουλήθηκε στον (Antonio) Bortoli, ένας από τους σημαντικότερους παραγωγούς ελληνικών βιβλίων για την εποχή και συνέχισε να λειτουργεί μέχρι το 1778. Η οικογένεια Bortoli άρχισε να συνεργάζεται στη Φλαγγίνειο Σχολή με τον δάσκαλο Γεώργιο Πατούσα, τους μεταφραστές Αλέξανδρο Kαγκελλάριο και Eφραίμ τον Αθηναίο, με τον Σεραφείμ Πισσίδειο, τον Παναγιώτη Σινοπέα, τον Πέτρο Kασσιμάτη και τον Mαρίνο Πιέριο. Για τη δημοσίευση επιστημονικών συγγραμμάτων, λεξικών, αλλά και θρησκευτικών και λογοτεχνικών βιβλίων.

Ο (Αntonio) Bortoli μάλιστα είχε αναλάβει την υποχρέωση να τυπώνει το όνομα του Σάρου και το τυπογραφικό του σήμα στις εκδόσεις του, ωσότου εξοφλήσει το αντίτιμο της αγοράς.

Στο τυπογραφείο του εκδόθηκαν συνολικά 212 βιβλία, κυρίως λειτουργικά, ανάμεσα στα οποία διακρίνουμε αρκετά σημαντικά έργα, όπως:

  • το «Πεντηκοστάριον» (1704)
  • την τετράτομη εγκυκλοπαίδεια του Κωλέττη (1710)
  • την «Γραμματικήν» (1733)
  • το «Προσκυνητάριο του Αγίου Όρους» του Ιωαννίτη ηγουμένου Χριστοφόρου (1745)

Το τυπογραφικό σήμα του Νικόλαου Σάρου ήταν μία γοργόνα με τα αρχικά του ονόματός του «N.S.».

Τυπογραφική σφραγίδα του Νικολάου Σάρρου

 

ΤΟ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ

Ο Ανδρέας Ιουλιανός / Andrea Giuliani φιλόλογος από τα Ιωάννινα, έζησε στη Βενετία στις αρχές του 17ου αιώνα. Δημιούργησε το δικό του τυπογραφείο που έφερε το όνομά του και εξέδωσε πλήθος συγγραμμάτων. Το τυπογραφείο διατηρήθηκε για πολλά χρόνια υπό τη διεύθυνσή του, του αδελφού του Αντωνίου και του ανιψιού του Ιωάννου.

Από τις εκδόσεις του Ιουλιανού μπορούμε να αναφέρουμε την «Πρακτική Αριθμητική» και την «Ελληνική Γραμματική». Επιπλέον οι Giuliani από το 1582 έως το 1690 εκδίδουν 199 τίτλους. Ακόμη εξέδωσαν ανάμεσα στα άλλα τη «Θεία Λειτουργία» του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου το 1687, ένα από τα πιο όμορφα παλαίτυπα βιβλία. Επίσης ο οίκος θα εκδώσει για πρώτη φορά και την «Ἐρωφίλη» του Γεώργιου Χορτάτζη το 1637.

Ο Ανδρέας Ιουλιανός υπήρξε σοβαρός ανταγωνιστής για τον Νικόλαο Γλυκή. Ο Γλυκής  θέλησε να κατοχυρώσει ολόκληρη την παραγωγή ελληνικών βιβλίων στη Βενετία και πιο συγκεκριμένα τον πιο προσοδοφόρο κλάδο της, τα θρησκευτικά – εκκλησιαστικά βιβλία.
Έτσι με αίτηση του στην Σύγκλητο αφού αναφέρθηκε στην κακή εμφάνιση των ελληνικών λειτουργικών βιβλίων από τυπογραφική άποψη και στην πληθώρα τυπογραφικών λαθών γνωστοποίησε τη πρόθεση του να αναλάβει την επανέκδοση των ελληνικών λειτουργικών βιβλίων στο νεοσύστατο τότε τυπογραφείο του σε νέα, άψογη εκτέλεση.
Ο Ανδρέας Ιουλιανός ανησυχώντας γι’ αυτό διαμαρτυρήθηκε κατά των μονοπωλιακών αξιώσεων του έλληνα συναδέλφου του και απαίτησε την επέμβαση του προέδρου της συντεχνίας για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων του. Έτσι και έγινε, καθώς ο πρόεδρος της συντεχνίας απαίτησε το δικαίωμα ελεύθερης χρήσης όλων των εκδόσεων για όλα τα μέλη της συντεχνίας.

Το εξώφυλλο της πρώτης έκδοσης της Ερωφίλης του Γεώργιου Χορτάτζη,
Παρά Αντωνίῳ τῷ Ιουλιανῷ, Βενετία 1637.


Κλείνοντας αξίζει να σημειωθεί ότι η ελληνική τυπογραφία στη Βενετία αποτελεί
στοιχείο της ιστορίας του ελληνισμού. Πρόκειται για το μέσο, με το οποίο παραδόσεις αιώνων καταγράφονται και μεταφέρονται από γενιά σε γενιά.
Σε αυτό σημαντικό ρόλο είχαν οι Ηπειρώτες τυπογράφοι της Βενετίας του 17ου αιώνα και 18ου αιώνα. Τα τυπογραφεία τους, άλλωστε, αποτέλεσαν την μέγιστη και ανεκτίμητη προσφορά στην πνευματική αναμόρφωση και εθνική αναγέννηση των Ελλήνων. Όσον αφορά τα Ιωάννινα, η πρωτεύουσα, της Ηπείρου μετατράπηκε παράλληλα με την Βενετία, το πρώτο κέντρο εμπορίου βιβλίου για όλη την Ελλάδα.

Κατσαρού Ελένη
Μουσειολόγος, MSc.

Διαβάστε επίσης
17/07/2019 : Είναι το UV LED κατάλληλο για την επιχείρησή σας;
08/07/2019 : Οι 6 κανόνες της οπτικής ιεραρχίας που θα σας βοηθήσουν να σχεδιάζετε καλύτερα
05/07/2019 : Θερμομεταφορά VS Sublimation Printing
25/06/2019 : Πώς να σχεδιάσετε την πρώτη σας συσκευασία
18/06/2019 : Tο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου Γυναικών 2019 γιορτάζει με αυτά τα φανταστικά Design και Animation Projects
26/03/2019 : 18 χρήσιμα tips για το illustrator
15/12/2018 : Επενδύστε στο σωστό τσίγκο
02/11/2018 : Βιομηχανική εκτύπωση
14/07/2018 : Ελαχιστοποιώντας την μετανάστευση του μελανιού
10/07/2018 : Συμβουλές για αύξηση της ανταπόκρισης του Direct Mail
22/06/2018 : Το Direct Mail στην εποχή της αυτοματοποίησης
06/03/2018 : Περιβαλλοντικές επιπτώσεις του χαρτιού: μύθοι και αλήθειες
27/02/2018 : Digital Days 2018: Labels & Package Printing
08/02/2018 : European Sign Expo 2018
28/01/2018 : Αιγυπτιακό κυανό
07/01/2018 : Οι 4 κορυφαίοι τομείς που αναπτύσσονται ταχύτερα στη βιομηχανική εκτύπωση
28/12/2017 : Το Ultra Violet χρώμα της χρονιάς 2018 από την Pantone
30/11/2017 : Οι Γραφικές Τέχνες στο απόσπασμα
21/11/2017 : Πώς η ψηφιακή εκτύπωση κυματοειδών χαρτονιών δημιουργεί νέες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις





Google+ | Επικοινωνία | Όροι χρήσης | ΒΙΒΛΙΟ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ © 2006 All rights reserved Designed by ORGINSTUDIOS.COM